Hanna Skye

Morgonträning - Cirkel

Kategori: Träning

Igår kväll fick jag någon ovanlig impuls att jag skulle kliva upp tidigt för att hinna träna innan jobbet.
sagt och gjort så klev jag upp halv åtta, drog på mig träningskläderna som jag plockat fram kvällen innan och gav mig iväg till gymmet.
 
Tre cirkelpass hade jag bestämt att jag skulle hinna med på den timman jag hade till förfogande.
Första cirkelpasset hade jag som uppvärmning, där jag fick upp flåset ordentligt.
Lutande löpning i hög hastighet 30 sekunder
Hopprep i högt tempo 30 sekunder
Cykling med motstånd & högt tempo 30 sekunder.
Körde tre varv av detta innan jag gick ut till vikterna.
 
De två kvarvarande cirklarna körde jag med fokus på armar. Den första cirkeln blev med fokus på biceps.
Stångcurl 8 repetitioner
Hantelcurl 8 repetitioner
Cablecurl 8 repetitioner.
 
Sista cirkeln blev med fokus på triceps och där kan vi snacka mjölksyra. Sippade på lite BCAA undertiden - MMSPORTS nya BCAA med smak av Fresh Apple är helt underbar! Såhär såg den sista cirkeln ut:
Pushdown med stång, 8 repetitioner
Pushdown med rep, 8 repetitioner
Scullcurl, 8 repetitioner.
 
Därefter hem för att duscha och göra mig i ordning, jobb 10-18 denna vecka!
 

Veckomål

Kategori: Motivation

Något jag börjat med på senaste tiden är veckomål. 
Varje söndag planerar jag mig träning och skriver in olika "kriterier" som ska uppfyllas under veckan. 
Den här veckan är jag ute hos mamma på landet och kommer ha begränsad tillgång till gym, så därför passar det bra med konditionsinriktad träning. Man kan ju alltid snöra på sig löparskorna och dra ut och löpa. 
 
Jag har valt att köra någon form av konditionsträning varje dag. 
Sedan ska jag hålla mig till kriterier så som att:
  • Undvika gluten
  • Undvika laktos så gott det går 
  • Stretcha varje dag (är stel som en pinne just nu haha..) 
  • Äta omkring 1500 kalorier per dag

Kriterierna väljer jag samtidigt som jag planerar veckans träning, men att undvika gluten och laktos är kriterier som hänger med varje vecka - helt enkelt för att jag mår så mycket bättre utan dessa ämnen. 
Stretchingen har jag lagt in denna vecka just för att jag märkt att min vighet är som bortblåst. Märks verkligen inte att jag tränat gymnastik när jag var yngre haha. 
Just 1500 kalorier har jag fått fram genom att räkna på det jag äter under en dag när jag äter mig mätt. 
Idag ligger jag på ett intag av omkring 1100 kalorier och ändå har jag tränat styrketräning och intervaller. 
Trots att det känns lite i teorin så känns det bra i kroppen, känner jag att jag måste höja kaloriintaget så gör jag det. Men jag gör det inte i form av en kanelbulle eller en pizza. 
 
Sedan är jag verkligen en sådan människa som måste ha någon slags belöning att se fram emot. 
Förra veckan hade jag som mål att köra 3 styrkepass och 2 konditionspass och efter det skulle jag få äta en cookie dough. 
Jisses vad jag längtade efter den där glassen, och det fick mig att göra varenda träningspass! 
Just nu vet jag inte vad jag ska välja för lördagstreat, det är mycket möjligt att det blir ännu en cookie dough. 
Men så länge jag vet att på lördag så får jag äta något gott, unna mig en massage eller något nytt träningsplagg. 
Körde dock på stort helgen som var; hotellfrukost, cookie dough och ett par nya träningstights! 
Men hur ofta bor man på hotell liksom, och det är sällan jag hittar ett par träningstights jag tycker om. 
Sedan kunde jag ju inte skippa min cookie dough när jag längtat efter den hela veckan haha! 
//Så länge kroppen mår bra!//
 

I skålen

Kategori: Recept

Vilket underbart härligt väder! ☀️
Solen har strålat här hemma sedan tidigt i morse och killarna, som är vana med värme från Eritrea, tog en siesta vid lunchtid efter ett dopp nere vid sjön. 
 
Vi började dagen med en frukostbuffé ute på altanen. Elva stycken var vi samlade kring bordet, så himla mysigt med stor familj! 
Yoghurt, müsli, smörgåsar, ägg och mycket mer var framdukat och vi satt alla länge och åt. 
 
Jag mixade ihop en smoothie, med inspiration från Josefin Jägers bok Hello Green
Jag tog inget recept direkt därifrån, utan samlade på mig lite ingredienser och inspiration ur boken. 
 
1/2 avokado 
1/2 banan
1/2 päron 
5 jordgubbar 
En näve pumpakärnor 
En matsked kokosflingor 
 
Mixa och ner i frukostskålen. Trots den jordnära färgen smakade det riktigt gott troligtvis kommer det bli mer av dessa lite tjockare smoothies till frukost framöver. 
 


//Bilder från boken//