Hanna Skye

Kesokaka

Kategori: Recept

Något enkelt, bra & gott att äta till såväl frukost som mellanmål är kesokaka. 
Min mamma brukar göra den till efterätt och servera varma hallon till, och jag ljuger inte när jag säger att jag utan problem skulle kunna äta en hel form av denna underbara kaka! 

Orginalreceptet jag har hittat innehåller både vetemjöl och socker, dock i väldigt små mängder. 

Kesokaka ( 4 port)

1 burk keso 4 %(250 g)
2 ägg
2 msk vetemjöl
1, 25 dl)(lätt) mjölk
1,5 msk socker
Flytande margarin/smör till formen
Frukt eller bär till serverin

Värm ugnen till 200 grader & grädda i ca. 30 minuter eller tills kakan fått en lätt gyllenbrun färg. 


Vill man undvika mjöl och socker & annat skit som jag helst vill, så kommer ett lite redigerat recept här under:

Kesokaka ( 4 port)

1 burk laktosfri keso (250 g)
2 ägg
2 msk rismjöl
1, 25 dl laktosfri mjölk
1,5 msk honung/agavesyrup
Smält smör till formen
Frukt eller bär till servering

Värm ugnen till 200 grader & grädda tills lätt gyllenbrun färg, ca. 30 minuter. 

Som ni ser har jag bytt ut mjölkprodukterna till laktosfritt, mjölet till rismjöl och sockret till naturlig sötning såsom honung eller agavesyrup. 
Pappa har bikupor hemma, så vi har hemgjord honung. Hur bra som helst! 

Bilden är lånad från http://ringbeata.blogspot.se. 
Hon hade gjort en kesokaka på endast:
 125 gram keso
1 ägg
1 nypa vaniljpulver

 

Kommentera inlägget här: